گوگل ادز (گوگل ادوردز) چیست و چه کاربردی دارد؟

Share this post on:

اگر در نظر دارید هر مبلغی را برای رسیدن به مخاطبان هدف، به تبلیغات اختصاص دهید، بهتر است آن را در جای مناسب خرج کنید. جایی مثل گوگل با بیش از 259 میلیون بازدیدکننده‌ی منحصربه‌فرد و 4.8 میلیارد تعامل روزانه. گوگل ادز وقتی راه‌اندازی شد که تنها دو سال از عمر محبوب‌ترین وب‌سایت جهان، Google.com، می‌گذشت. این بستر تبلیغاتی در اکتبر سال 2000 با نام Google Adwords روی صحنه آمد، اما پس از مدتی در سال 2018 بنا به دلایلی تجاری، Google Ads نام گرفت. با توجه به دسترسی گسترده به Google، احتمالاً تبلیغات Google را مشاهده کرده‌اید و شاید روی آن کلیک کرده باشید.

این روزها هرچه کمپین‌های پرداختی (پولی) شما قوی‌تر و متمرکزتر باشند، کلیک‌های بیشتری نیز دریافت می‌کنید که منجر می‌شود مشتریان احتمالی بیشتری به دست آورید. به همین دلیل Google Ads به‌طور فزاینده‌ای در بین مشاغل مختلف و در بین همه‌ی صنایع محبوب شده است. استفاده از Google Ads ممکن است بهترین تصمیمی باشد که برای تجارت خود می‌گیرید و این اغراق نیست.

در این راهنما خواهید فهمید که چگونه تبلیغات را در Google شروع کنید. ما ویژگی‌های خاص این پلت فرم را پوشش خواهیم داد و به شما یاد می‌دهیم چگونه کمپین‌های تبلیغاتی خود را برای دستیابی به بهترین نتیجه بهینه کنید. (چنانچه قصد تبلیغات در صفحه اول گوگل را دارید، می‌توانید از پلن‌ها و تعرفه‌های یکتانت آگاهی کسب نمائید)

گوگل ادز (گوگل ادوردز) چیست؟

Google منبعی است که توسط مردم سراسر جهان برای طرح سوالاتی استفاده می‌شود که با ترکیبی از تبلیغات پولی و نتایج ارگانیک به آن‌ها پاسخ داده می‌شود. Google Ads یک بستر تبلیغاتی پولی است که در زیر یک کانال بازاریابی معروف به‌عنوان پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) قرار دارد و جایی است که شما به‌عنوان تبلیغ‌کننده باید مبلغی را برای هر کلیک یا هر ایمپرشن (CPM) در یک تبلیغ پرداخت کنید.

وقتی کاربران کلمه‌ی کلیدی مورد نظر را جستجو می‌کنند، نتایج جستجوی خود را در صفحه جستجوی گوگل (SERP) مشاهده می‌کنند. این نتایج می‌تواند شامل یک تبلیغ پولی باشد که آن کلمه کلیدی را هدف قرار داده است یا شامل نتایج ارگانیکی باشد که در زیر نتایج تبلیغاتی آورده می‌شوند. به عنوان مثال، در اینجا نتایج عبارت «طراحی سایت» آورده شده است.

نتایج تبلیغات (در کادر زرد) با برچسب «AD» نشان داده می‌شوند. از نتایجی که در زیر تبلیغات (در کادر سبز) نشان داده می‌شود، به‌عنوان نتایج ارگانیک یاد می‌شود.

این امر برای تبلیغ دهنده از این جهت مفید است که اولین نتایج در Google که معمولاً اکثر کاربران را جلب می‌کنند نصیب آن‌ها خواهد شد. گوگل ادوردز روشی موثر برای سوق دادن ترافیک واجد شرایط یا مشتریان مناسب به سمت تجارت شما است در حالی که آن‌ها در جستجوی محصولات و خدماتی مانند محصولات پیشنهادی شما هستند. اگر از PPC برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنید، بهتر است Google Ads بخشی از استراتژی پرداختی شما باشد.

ممکن است سوال کنید که: آیا Google Ads واقعاً مؤثر است؟ برای پاسخ به این سوال، بیایید چند آمار را در نظر بگیریم:

  • نرخ کلیک Google Ads نزدیک به 8٪ است.
  • تبلیغات نمایشی هرماه 180 میلیون بار نمایش (ایمپرشن) دارد.
  • برای کاربرانی که آماده خرید هستند، تبلیغات پولی در Google، 65% کلیک دریافت می‌کنند.
  • 43٪ از مشتریان چیزی را خریداری می‌کنند که در یک تبلیغ YouTube دیده‌اند.

امیدوارم که قانع شده باشید که گوگل ادز چقدر به درد کسب‌وکارتان می‌خورد. خواندن بخش بعد شما را برای استفاده از گوگل ادز، بیشتر ترغیب می‌کند. ببینیم مهم‌ترین مزایایی که این پلتفرم در اختیار ما قرار می‌دهد چه مواردی هستند؟

گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟

حالا وقت آن است که بررسی کنیم گوگل ادوردز به چه صورت کار می‌کند. Google Ads تحت مدل پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)  کار می‌کند. این بدان معنی است که شما به‌عنوان تبلیغ‌کننده باید یک کلمه‌ی کلیدی خاص در Google را هدف قرار دهید و مبلغی را برای کلمه کلیدی موردنظر پیشنهاد دهید. با این فرض که پیشنهاد شما حداکثر مبلغی باشد که می‌خواهید برای یک تبلیغ پرداخت کنید.

به عنوان مثال، اگر حداکثر پیشنهاد شما 4 دلار باشد و Google تعیین کند که هزینه برای هر کلیک آن عبارت یا کلمه‌ی خاص، 2 دلار است، شما آن جایگاه تبلیغاتی را دریافت می‌کنید! اگر گوگل تشخیص دهد که هزینه‌ی آن بیش از 4 دلار است، شما تبلیغات را دریافت نمی‌کنید. همچنین می‌توانید حداکثر بودجه روزانه را برای تبلیغ خود تعیین کنید.

شما سه گزینه برای پیشنهادات خود دارید:

  • هزینه‌ی هر کلیک (CPC)
  • هزینه‌ی در هر 1000 نمایش (CPM)
  • هزینه‌ی هر تعامل (CPE)

سپس Google مبلغ پیشنهادی شما را با نمره‌ی کیفیت (QS) شما می‌سنجد. به گفته‌ی گوگل:

«نمره‌ی کیفیت برآورد کیفیت تبلیغات، کلمات کلیدی و صفحات فرود شما است. تبلیغات باکیفیت بالاتر می‌تواند منجر به کاهش قیمت و موقعیت‌های بهتر تبلیغ شود.»

عدد نمره بین 1 تا 10 است. هرچه امتیاز شما بالاتر باشد، رتبه بهتری خواهید داشت و هزینه کمتری برای تبدیل پرداخت می‌کنید. امتیاز کیفیت شما همراه با مبلغ پیشنهادی، امتیاز تبلیغ (AD rank) شما را ایجاد می‌کند و موقعیتی که تبلیغ شما در صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شود. هر چقدر امتیاز تبلیغ (AD rank) شما بیشتر باشد، جایگاه بهتری خواهید داشت.

هنگامی‌که یک کاربر تبلیغ را می‌بیند و بر روی آن کلیک می‌کند، شما به عنوان تبلیغ‌کننده، باید هزینه‌ای را پرداخت کنید (بنابراین پرداخت به ازای هر کلیک). هرچه کاربران بیشتر بر روی تبلیغات شما کلیک کنند، احتمال دستیابی به اهداف تبلیغات بیشتر است و شما هزینه‌ی کمتری برای آن کلیک پرداخت می‌کنید.

مزایای استفاده از گوگل ادز

گوگل با دریافت بیش از 5 میلیارد درخواست جستجو در روز، پرکاربردترین موتور جستجو است. ناگفته نماند، پلتفرم Google Ads نزدیک به دو دهه است که فعالیت می‌کند و این موضوع در زمینه‌ی تبلیغات پولی به آن ارشدیت می‌بخشد.

در اینجا مهم‌ترین مزایای تبلیغات گوگل ادز را بررسی می‌کنیم:

  • رقابت در کسب و کار: صدها هزار شرکت از Google Ads برای تبلیغ مشاغل خود استفاده می‌کنند و این بدین معنی است که حتی اگر برای یک عبارت جستجو، رتبه‌بندی ارگانیک هم داشته باشید، نتایج شما در زیر رقبا قرار می‌گیرند. پس اینجا گوگل ادوردز به شما امکان می‌دهد تا جایی که می‌توانید در نتایج SERP بالا قرار بگیرید و بیشتر دیده شوید.
  • افزایش ترافیک و درآمد: با Google Ads، شما می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را بالا ببرید، تماس تلفنی بیشتری دریافت کنید و حتی بازدید فروشگاه‌های خود را افزایش دهید. و طبق گفته‌ی گوگل، تبلیغ‌کنندگان بابت هر 1 دلار که برای Google Ads هزینه می‌کنند 8 دلار درآمد کسب می‌کنند.
  • تبلیغات هدفمند: امکان هدف‌گیری در goole adwords به شما کمک می‌کند تبلیغات خود را به افرادی با علایق به‌خصوص نشان دهید. کلمات کلیدی، مکان تبلیغ، سن و زبان همه مواردی هستند که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید تبلیغات هدفمندی را نشانه بگیرید.
  • امکان تبلیغ در دستگاه‌های دیگر: گوگل ادوردز به شما امکان می‌دهد تبلیغات به‌موقع (از طریق موبایل و دسک تاپ) را در میان مخاطبان خود ایجاد و به اشتراک بگذارید. این بدان معناست که در لحظه‌ای که مشتریان ایدئال شما از طریق جستجوی Google یا Google Maps به دنبال محصولات و خدماتی که برند شما ارائه می‌دهد هستند، کسب‌وکار شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نشان داده می‌شود.
  • کنترل بودجه: شما می‌توانید تعیین کنید چقدر در ماه یا در روز یا حتی در هر تبلیغ هزینه کنید و در اکثر مواقع، برای حالتی پول پرداخت می‌کنید که کسی روی تبلیغ شما کلیک کند.
  • اندازه‌گیری موفقیت: باگذشت زمان، Google Ads همچنین به شما کمک می‌کند تا آن تبلیغات را تجزیه‌وتحلیل و بهبود دهید تا به افراد بیشتری برسید و کسب‌وکار شما بتواند به همه‌ی اهداف کمپین پولی خود برسد.
Share this post on:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *